4. Adım: Boyama

Sonunda geldik. 700 km yolu içinde iki çocuk, tepesinde güm güm vuran bir tekne olan bir Seri III Land Rover'la yapmak pek kolay bir iş değil. Burası Gelibolu yarımadası.
Teknenin önce içini sonra da dışını boyadım. Bu resimde Ece dışına ilk kat boyası atılmış teknenin önünde poz veriyor. Bir tekneyi açıkta boyamanız için başka hiçbir çarenizin kalmamış olması gerekir. Rüzgarın savurduğu toz topraktan sakınmak için özellikle sakin günleri beklemem gerekti. Sinek/böcek taifesi ve birkaç metre ilerdeki çamdan sürekli düşen iğneler daha da kötüydü. Bu yüzden, dışına 4 kat boya yapmama rağmen yine de istediğim gibi olmadı.
Sanırım boyamak yerine ana sayfadaki Praamstra yapımı tekne gibi verniklesem daha güzel duracaktı. Ama Ankara'da ultraviyole ışını geçirmeyen vernik bulamadım. Bunun üzerine tekneyi beyaza boyamaya, ahşap kısımlarını da verniklemeye karar verdim. Sonuçta ortaya çıkanı resimde görmektesiniz. Direk, bumba, yeke ve çıtalar verniklendi, bunların dışında kalan herşey beyaza boyandı. Yelkenin rengi turuncu-kırmızı arası. Teknenin bitmiş halinin iki resmini daha koydum.
Epoksi kaplamanın üzerine hangi tür boyanın kullanılması gerektiği devamlı tartışma konusu. Bazı boyaların uygun olmadığı ve sertleşmeyebileceği söyleniyor. Teknelerde profesyonellerin tercihi lineer poliüretan adı verilen bir boya türü . Bu 8-10 metrelik bir tekne olsaydı ne tür boya kullanacağıma ben de dikkat ederdim kuşkusuz. Ama bu boy bir tekne için en iyisi basit ve ucuz bir boya kullanmak. Boyadan beklediğimiz temel görev epoksiyi ultraviyoleden koruması ve biraz da sürtünme direnci olması. Ben alkid tabanlı sıradan bir son kat boyası kullandım. Boyarken dikkat etmeniz gereken şey az sayıda kalın kat sürmek yerine çok sayıda ince kat halinde boyamanız. Yeni katın alttaki kata iyi tutunabilmesi için katlar arasında 220 numara zımpara ile zımparalamayı unutmayın.
Türk malı alkid boyalarda bir sorunla karşılaştım; özellikle kalın bir kat uygularsanız kurumaları için sonsuza kadar beklemek gerekiyor. Ben iki farklı ve meşhur marka boyada da bunu gözlemledim. Problemin boyadan mı yoksa tinerden mi kaynaklandığından pek emin değilim çünkü tinerler gitgide uçuculuktan uzaklaşıp yağ gibi birşey olmaya başladı. İlginç biçimde verniklerde bu sorunla karşılaşmadım, belki de tiner katılmadığındandır.
Suya iniş... Tekneyi ailecek suya taşıyoruz. Kuzenimin elinde suya inişte "patlatmak" üzere getirdiği bira var, ne de olsa geleneklere uymak lazım. Şampanya bir dahaki projeye saklanıyor.

 

Önceki sayfa Sonraki sayfa Ana sayfa