Zorunluluk |
: |
Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) |
: |
MAT124 |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Dersi başarıyla bitiren öğrencilerden aşağıdaki becerileri kazanmaları beklenir: Statik elektromanyetik kavramlarını anlamak. Elektrostatik alan ve potansiyeli hesaplayabilmek. Kapasitans hesaplayabilmek. Statik manyetik alanları hesaplayabilmek. Endüktans hesaplayabilmek. Manyetik devreleri anlamak. Enerji, kuvvet ve basınç problemlerini çözebilmek. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Statik elektromanyetik kavramlarını anlamak Elektrostatik alan, potansiyel ve kapasitansı hesaplayabilmek. Manyetostatik alan, vektör potansiyel ve endüktansı hesaplayabilmek. Enerji ve kuvvet problemlerini çözebilmek. Orta seviye elektromanyetik derslerini izleyip anlayabilecek hale gelmek. |
Dersin içeriği |
: |
Vektörel hesabın tekrarı. Elektrostatik alan, potansiyel. Dielektrikler ve kutuplanma. Kapasitans ve kapasitörler. Elektrostatik kuvvet, basınç, enerji. Durgun elektrik akımı, statik manyetik alanlar. Manyetik vektör potansiyel, manyetik malzemeler ve mıknatıslanma. Endüktans and endüktörler, relüktans, manyetik devreler. Manyetostatik kuvvet ve enerji. |
Kaynaklar |
: |
Cheng, D.K. , Field and Wave Electromagnetics, Addison Wesley, 1993. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Vektörel hesap |
2 |
Eğrisel koordinat sistemleri. Çizgi, yüzey ve hacim integralleri. |
3 |
Iraksama, gradyant, dönel. İlgili teoremler ve özdeşlikler |
4 |
Coulomb yasası, yük sistemleri ve dağıtılmış yükler. |
5 |
Ara sınav I |
6 |
Gauss yasası, elektrostatik potansiyel. |
7 |
İletkenler, dielektrikler ve statik elektrik alan. Kutuplanma ve eşdeğer yük yoğunlukları. |
8 |
Yerdeğiştirme alanı, dielektrik sabiti, sınır koşulları, kapasitans |
9 |
Elektrostatik enerji ve kuvvet |
10 |
Akım yoğunluğu, Ohm yasası, süreklilik denklemi, Joule yasası ve direnç. |
11 |
Ara sınav II |
12 |
Temel manyetostatik kavramları.Manyetik potansiyel, Biot-Savart yasası |
13 |
Eşdeğer akımlar, manyetik alan şiddeti, manyetik geçirgenlik |
14 |
Endüktans, endüktörler ve manyetik devreler. Manyetik enerji ve kuvvet |
15 |
Genel sınava hazırlık |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | | | | | |
3. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | | | | | |
4. |
Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | | | | | |
5. |
Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
6. |
Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | | | | | |
7. |
Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | | | | | |
8. |
Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | | | | | |
9. |
İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | | | | | |
10. |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
11. |
Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | | | | | |
12. |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | | | | | |
13. |
Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. | | | | | |