Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Bu dersin amacı, istatiksel çıkarımın ve iletişim, radar, sonar ve diğer modern veri işleme sistemlerinin rasgele süreç karakterizasyonlarının, klasik tekniklerini içeren, sezim ve kestirim kuramlarının temel kavramlarının iyi anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
İkili ve Çoklu Hipotez Test yöntemlerini bilir, Karar veren ve kestiren sistemlerin başarımlarını hesaplar, Cramer-Rao sınırını hesaplar, Bir parametrenin En Büyük Olabilirlik, En Büyük Sonrasal Olasılığı, En az Kareler kestirimlerini bulur, Karhunen-Loeve seri açılımı yapar. |
Dersin içeriği |
: |
Klasik Sezim ve Kestirim Kuramı : - İkili hipotez testi - En iyi karar verme kriterleri : Bayes, Neyman-Pearson, Minimax - Karar verme başarımı : Alıcı operasyon karakteristiği - M taneli hipotez testi Kestirim Kuramı : - Rasgele olan parametrenin kestirimi : MS, MAP kestiricileri - Rasgele olmayan ve bilinmeyen parametrenin kestirimi : ML kestiricisi - Cramer-Rao alt sınırı - Kompozit hipotezler - Genel Gauss problemi Rasgele Süreçlerin Gösterimi : - Sinyallerin dikgen gösterimi - Rasgele süreçlerin karakterizasyonu - Beyaz gürültü süreçleri Sürekli sinyallerin sezimi : - Bilinen sinyallerin beyaz Gauss gürültü içinde sezimi |
Kaynaklar |
: |
P. Moulin and V. Veeravalli. Statistical Inference for Engineers and Data Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. 2018.; Van Trees, Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I, Wiley, 2001.; Shanmugan and Breipohl, Random Signals, Wiley, 1988.; H.V. Poor, An Introduction to Signal Detection and Estimation, Springer, New York, 1994.; C.W. Helstrom, Elements of Signal Detection and Estimation, Prentice Hall, 1995. |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | | | | | |
2. |
Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | | | | | |
4. |
Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | | | | | |
5. |
Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | | | | | |
7. |
Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | | | | | |
8. |
Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | | | | | |