Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Alan Gezisi, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Dersin amacı, Elektromanyetik Uyumluluk (EMU) kavramlarını vermek ve elektromanyetik uyumlu sistem ve devrelerin tasarımı için gerekli yöntem ve stratejileri öğretmektir. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Elektromanyetik uyumluluk kavramlarını anlar. Statik yük üretimini ve korunma yöntemleri öğrenir. Düşük ve yüksek frekanlardaki bağlaşım mekanizmalarını ayırt edebilir. Elektromanyetik ekran ve filitre tasarlar. EMU düzenlemelerini, testlerini ve ölçmelerini öğrenir. |
Dersin içeriği |
: |
Elektromanyetik Uyumluluğa (EMU) giriş, Elektromanyetik (EM) alan kuramını hatırlatılması, Elektromanyetik girişim (EMI) kaynakları, Elektrostatik boşalma, Ekranlama kuramı ve uygulamaları, Topraklama, Kablolama, EMI Filtreleri, EMU düzenlemeleri ve testleri, Frekans planlaması. |
Kaynaklar |
: |
1) Ott H.W., Noise reduction techniques in electronic systems, John Wiley & Sons, 1988.; 2) Kodali V. Prasad, Engineering Electromagnetic Compatibility: Principles, Measurements, Technologies, and Computer Models, John Wiley & Sons, 2001.; 3) Paul C., Introduction to Electromagnetic Compatibility, John Wiley & Sons, 1992.; 4) www.egr.msu.edu/em/research/goali/notes; 5) Saka B., ELE 707: EMU ders notları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
EMU kavramları ve tanımlar. |
2 |
EM alan kuramı kavramları, EMU birimleri, ışıma ve frekans spektrumu. |
3 |
Doğal ve insan yapımı elektromanyetik girişim kaynakları. |
4 |
Elektrostatik boşalma (ESD), statik yük birikimi, ESD önlemleri. |
5 |
Düzlem dalga ekranlama teorisi ve ekranlama etkinliği. |
6 |
Yüksek ve düşük empedans alanları, pratik ekranlama problemleri ve testleri. |
7 |
Topraklama |
8 |
Kapasitif bağlaşım, endüktif bağlaşım, kablo ekranlaması. |
9 |
Ara sınav |
10 |
EMI Filtreleri, pasif elemanlar, filtre kuramı ve karakteristikleri, ABCD parametreleri. |
11 |
Toplu elemanlı EMI filtreleri, dağıtık elemanlı EMI filtreleri. |
12 |
EMU düzenlemeleri ve standartları. |
13 |
EMU test ortamları ve ölçmeler. |
14 |
Frekans planlaması |
15 |
Genel Sınav |
16 |
Genel Sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır. | | | | | |
4. |
Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
5. |
Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir. | | | | | |
7. |
Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir. | | | | | |
8. |
Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. | | | | | |
9. |
Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır. | | | | | |
10. |
Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |