Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Bu dersin amacı, istatiksel çıkarımın ve iletişim, radar, sonar ve diğer modern veri işleme sistemlerinin rasgele süreç karakterizasyonlarının, klasik tekniklerini içeren, sezim ve kestirim kuramlarının temel kavramlarının iyi anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
İkili ve Çoklu Hipotez Test yöntemlerini bilir, Karar veren ve kestiren sistemlerin başarımlarını hesaplar, Cramer-Rao sınırını hesaplar, Bir parametrenin En Büyük Olabilirlik, En Büyük Sonrasal Olasılığı, En az Kareler kestirimlerini bulur, Karhunen-Loeve seri açılımı yapar. |
Dersin içeriği |
: |
Klasik Sezim ve Kestirim Kuramı : - İkili hipotez testi - En iyi karar verme kriterleri : Bayes, Neyman-Pearson, Minimax - Karar verme başarımı : Alıcı operasyon karakteristiği - M taneli hipotez testi Kestirim Kuramı : - Rasgele olan parametrenin kestirimi : MS, MAP kestiricileri - Rasgele olmayan ve bilinmeyen parametrenin kestirimi : ML kestiricisi - Cramer-Rao alt sınırı - Kompozit hipotezler - Genel Gauss problemi Rasgele Süreçlerin Gösterimi : - Sinyallerin dikgen gösterimi - Rasgele süreçlerin karakterizasyonu - Beyaz gürültü süreçleri Sürekli sinyallerin sezimi : - Bilinen sinyallerin beyaz Gauss gürültü içinde sezimi |
Kaynaklar |
: |
P. Moulin and V. Veeravalli. Statistical Inference for Engineers and Data Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. 2018.; Van Trees, Detection, Estimation, and Modulation Theory, Part I, Wiley, 2001.; Shanmugan and Breipohl, Random Signals, Wiley, 1988.; H.V. Poor, An Introduction to Signal Detection and Estimation, Springer, New York, 1994.; C.W. Helstrom, Elements of Signal Detection and Estimation, Prentice Hall, 1995. |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği temel bilgilerin yanı sıra Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında geniş ve derin bilgiye sahiptir. | | | | | |
2. |
Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak ileri düzeyde analiz ve sentez yeteneği gerektiren karmaşık mühendislik problemlerini çözer. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır. | | | | | |
4. |
Araştırma tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | | | | | |
5. |
Proje tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası çalışmalarda liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Problem çözümlerinde yeni ve özgün fikirler üretir. | | | | | |
7. |
Karmaşık, sınırlı ya da eksik verileri analiz edip anlamlı sonuçlar çıkartabilir, disiplinler arası çalışmalarda bu becerisini kullanabilir. | | | | | |
8. |
Teknolojik gelişmeleri takip eder, kendisini geliştirip yeniler, yeni durumlara kolay uyum sağlar. | | | | | |
9. |
Uygulamalarının etik açıdan uygunluğunu ve sosyal ve çevresel etkilerini göz önüne alır. | | | | | |
10. |
Fikirlerini ve çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkinlikle sunar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | | | | | |