EĞİTİM
Ders Detayı
ELE225 - Sayısal Sistemlerin Temelleri
2023-2024 Yaz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE225 - Sayısal Sistemlerin Temelleri
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Lisans | 3 | 0 | 3 | 5 |
Zorunluluk | : | Zorunlu |
Önkoşul ders(ler) | : | - |
Eşzamanlı ders(ler) | : | ELE227 |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Diğer: ELE227 SAYISAL SİSTEMLERİN TEMELLERİ LABORATUVARI dersi ile birlikte alınmalıdır. |
Dersin amacı | : | Bu dersin amacı öğrencilere sayısal sistemler hakkında temel bilgileri öğretmek ve öğrencileri gerek birleşimsel gerekse ardışıl devrelerin analizini ve tasarımını yapabilecek seviyeye getirmektir. Ayrıca, öğrencilerin sonraki dönemlerde verilen ileri düzeyde bilgisayar dersleri için gerekli altyapıya sahip olmalarını sağlamaktır. Derste öğrenilen konular ELE 227 dersinde gerçekleştirilen deneyler ile de pekiştirilmektedir. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Birleşimsel mantık devrelerinin analizini ve tasarımını yapabilir Senkron ardışıl mantık devrelerinin analizini ve tasarımını yapabilir Flip-flop, yazmaç ve sayaç kullanarak yapılan tasarımları analiz edebilir, işlevlerini açıklayabilir ve bunları kullanarak tasarım yapabilir RAM, ROM, PLA ve PAL kullanarak yapılan tasarımları analiz edebilir, işlevlerini açıklayabilir ve bunları kullanarak tasarım yapabilir |
Dersin içeriği | : | Sayı sistemlerinin ve Boole cebrinin tekrarı Boole ifadelerinin sadeleştirilmesi Mantık kapılarıyla yapılan devrelerin analizi ve tasarımı Mantık devrelerinde kullanılan temel yapıtaşlarının tanıtımı, analizi ve tasarımda kullanılması Birleşimsel ve ardışıl mantık devrelerinin analizi ve tasarımı Bellek yapıları, programlanabilir mantık aygıtları |
Kaynaklar | : | Mano M.M., Ciletti M.D., Digital Design, 6/e, Pearson, 2019.; Wakerly J.F., Digital Design: Principles and Practices, 5/e, Pearson, 2018. ; Ciletti M.D., Advanced Digital Design with the Verilog HDL, 2/e, Pearson, 2011. |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Sayı sistemleri, ikili aritmetik, işaretli sayılar, ikili kodlar |
2 | Boole cebrinin temelleri, cebirsel sadeleştirme, kanonik ve standart biçimler |
3 | Karnaugh haritaları, SOP ve POS sadeleştirme, iki seviyeli tasarım |
4 | NAND ve NOR ile tasarım, çok seviyeli devrelerin analizi ve tasarımı, EX-OR kapıları, eşlik biti üretimi |
5 | Birleşimsel devre blokları, toplayıcılar, çarpıcılar, karşılaştırıcılar |
6 | Birleşimsel devre blokları, Kodçözücüler, kodlayıcılar, yolçoklayıcılar ve bunlarla birleşimsel devre tasarımı |
7 | Mandal (latch) devreleri, flip-floplar, flip-flopların tetiklenmesi |
8 | Senkron ardışıl devrelerin analizi, durum çizelgesi ve durum geçiş çizeneği |
9 | ARA SINAV |
10 | Senkron ardışıl devrelerin tasarımı, durum atama ve durum indirgeme |
11 | Yazmaçlar, kayan yazmaçlar, senkron ve asenkron sayaçlar |
12 | Bellek yapıları, RAM türleri, bellek kodçözümü, hata düzelten kodlar |
13 | Programlanabilir mantık dizilimleri: ROM, PLA, ve PAL |
14 | Ardışıl programlanabilir aygıtlar: SPLD, CPLD ve FPGA |
15 | Genel sınava hazırlık haftası |
16 | Genel sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlara Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam iş yükü | 37 | 35 | 150 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin gerektirdiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||
2. | Matematik, Fen Bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır. | |||||
3. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, modeller ve probleme uygun analitik veya nümerik yöntemleri uygulayarak çözer. | |||||
4. | Gerçekçi kısıtlar altında sistem tasarlar; bu doğrultuda modern yöntemleri ve araçları kullanır. | |||||
5. | Deney tasarlar, yapar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6. | Bireysel veya takım üyesi olarak disiplinlerarası çalışma yapacak altyapıya sahiptir. | |||||
7. | Bilgiye erişir, kaynak araştırması yapar, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. | |||||
8. | Proje planlaması ve zaman yönetimi yapar, mesleki gelişimini planlar. | |||||
9. | İleri düzeyde bilgisayar donanım ve yazılım bilgisine sahiptir, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | |||||
10. | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; İngilizce'yi ileri düzeyde kullanır. | |||||
11. | Mesleki, etik ve toplumsal sorumluluğunun bilincindedir. | |||||
12. | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |||||
13. | Yenilikçi ve sorgulayıcıdır; mesleki özgüveni yüksektir. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek