EĞİTİM
Ders Detayı
ELE724 - Elektromanyetik Dalga Kuramı II
2024-2025 Güz dönemi bilgileri
Ders bu dönem açık değil
ELE724 - Elektromanyetik Dalga Kuramı II
Program | Teorik saat | Uygulamalı saat | Yerel kredi | AKTS kredisi |
Doktora | 3 | 0 | 3 | 10 |
Zorunluluk | : | Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) | : | - |
Eşzamanlı ders(ler) | : | - |
Veriliş biçimi | : | Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri | : | Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı | : | Bu ders, öğrencilerin, elektromanyetik dalga kuramının temel ilkelerini tez çalışmalarında, bilimsel araştırmalarında ve çalışma hayatında karşılaşabilecekleri problemlere uygulayabilmeleri ve çözüm üretebilmelerini sağlamak için; Green Fonksiyonları ve çözüm teknikleri, Açıklık ışıması, Fresnel and Fraunhofer Kırınımı, Işıma sistemlerinin temelleri, antenler ve diziler, Saçılma teorisinin temelleri, `Extinction? kuramı, vector Green Fonksiyonları, Radar kesit alanı, radar denklemi ve saçılım kuramını temel örnek cisimlere uygulanması kapsamında kırınım, ışınım ve saçılma alanlarında sağlam bir temel oluşturulmasını amaçlamaktadır. |
Dersin öğrenme çıktıları | : | Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci Verilen bir geometri ve sınır koşulları için Green Fonksiyonu problem tanımını yapabilir ve derste öğretilen yöntemlerle çözüme ulaşır, Dalga kırınımı, ışıması ve/veya saçılması problemlerini diferansiyel yada integral denklemleri olarak tanımlayabilir, Problem geometrisi, sınır koşulları ve frekans sınırlamalarına uygun olarak çözüm yöntemlerini belirleyebilir, Diferansiyel ve/veya integral denklemlerini uygun yöntemlerle çözer ve sınır koşullarını/değerlerini kullanarak özel çözüm elde eder, Yüksüz ortamda dalga kırınımı, ışıma ve saçılma alanlarında yarık kırınımı, tel anten, açıklık anten, dizi anten, temel örnek cisimlerden saçılma, radar arakesit hesaplaması, radar denkleminin oluşturulması gibi gerçek araştırma problemlerin çözümü için temel donanımlara sahiptir. |
Dersin içeriği | : | Bir boyutlu mekanik sistemler için Green Fonksiyonu çıkarımı, Green Fonksiyonun özellikleri, Özdeğer fonksiyon serisi, türdeş diferansiyel denklem çözümü ve Fourier Dönüşümü yöntemleriyle Green Fonksiyon çıkarımı, Huygen ilkesi ve `Extinction? kuramı, Kirchhoff Yaklaşımı, Fresnel ve Fraunhofer Kırınımı, Vektör Green Kuramı, Stratton-Chu Formülü, Eşdeğerlilik Kuramı, Işıma kuramının temelleri, ve anten teorisinin tel, açıklık ve dizi antenlerde uygulamaları, Saçılma kuramının temelleri, arakesitler ve saçılma genlik fonksiyonları, Radar Denklemi, Rayleigh Saçılması, Born Yaklaştırması, Mie Saçılması, Kutupsal radar temelleri, Yalıtkan ve iletken silindir, küre ve kama gibi temel örnek cisimlerden dalga saçılmasının çıkarımı. |
Kaynaklar | : | Ishimaru, A., Electromagnetic Wave Propagation, Radiation and Scattering, Prentice Hall, 1991.; ; Kong, J.A., Electromagnetic Wave Theory, John Wiley, 1986.; ; Balanis, C.A., Advanced Engineering Electromagnetics, John Wiley, 1989. |
Haftalar | Konular |
---|---|
1 | Bir boyutlu mekanik sistemler için Green Fonksiyonu çıkarımı, |
2 | Özdeğer fonksiyon serisi, türdeş diferansiyel denklem çözümü ve Fourier Dönüşümü yöntemleriyle Green Fonksiyon çıkarımı, |
3 | Kartezyen, silindirik ve küresel geometrilerde çift-kutuplu uyarımında Green Fonksiyonu uygulamaları |
4 | Huygen ilkesi ve `Extinction? kuramı, |
5 | Kırınım kuramı, Fresnel ve Fraunhofer Kırınımı |
6 | Hüzme dalgalar, Goos-Hanchen Etkisi |
7 | Vektör Green Kuramı, Stratton-Chu Formülü, Eşdeğerlilik Kuramı |
8 | Ara Sınav |
9 | Işıma kuramının temelleri, ve anten teorisinin tel antenlerde uygulamaları |
10 | Açıklık ve dizi antenleri |
11 | Saçılma kuramının temelleri, arakesitler ve saçılma genlik fonksiyonları, Radar denklemi, Rayleigh Saçılması, Born Yaklaştırması, |
12 | Kutupsal radar temelleri, Stoke parametreleri, Dairesel ve eliptik arakesitlere uygulanması |
13 | Yalıtkan ve iletken silindirlerden düzlem dalga saçılmasının çıkarımı, Büyük silindirler ve Watson Dönüşümü |
14 | Yalıtkan kürelerden Mie Saçılması, ve çift-kutuplu ile aydınlatılan kamalardan saçılma |
15 | Genel Sınav |
16 | Genel Sınav |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 25 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam | 100 |
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Süre (saat) | Toplam iş yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb.) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 6 | 6 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 3 | 8 | 24 |
Kısa Sınavlara Hazırlanma Süresi | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam iş yükü | 35 | 126 | 298 |
Program yeterlilikleri | Katkı düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1. | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | |||||
2. | Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | |||||
3. | Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | |||||
4. | Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | |||||
5. | Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | |||||
6. | Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | |||||
7. | Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | |||||
8. | Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. |
1: En düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek