2. Adım: Yapıştırma ve kaplama

Epoksi diye bir malzeme olmasaydı dik ve yapıştır tekniğiyle yapılacak bir teknenin sağlamlığı çok kuşkulu olurdu. Dik ve yapıştır ile yapılan bir teknede epoksi hem yapıştırıcı, hem yalıtıcı madde görevi yapmakta, hem de macunun esasını oluşturmakta. Sınırlarını bilip aşmazsanız mucizeler yaratabiliyor. Bu maddeyi tanımıyorsanız epoksi bölümünü okuyabilirsiniz.

Kenarlar içerden epoksi macunla doldurulmuş ve üzerlerine fiber teyp konmuş vaziyette. Suntadan perde ya da oturak desteği boyutlarına göre kesilip enlemesine vidalanan geçici ayraçlara dikkat edin. Bunlar teknenin şeklini korumasını sağlıyor. Bunlar nokta macun uygulamasından önce vidalandı. Ayraçların perde ya da oturak destekleri gibi aşağıya kadar uzanmamasının sebebi kenarları kesintisiz olarak macunlayıp teyp uygulamada kolaylık sağlaması.
Aynı aşamadan bir başka görüntü. Fiber teyp henüz ıslatılmadığından yer yer opak görünmekte. Tamamen ıslatılınca saydamlaşacak. Büyük teknelerde en darı en alta gelecek biçimde, gittikçe artan enlerde birkaç kat teyp uygulamak gerekli. Ben iki kat uyguladım ama kanımca D4 için tek kat da yeterli. Teybi hazır satın alabileceğiniz gibi elyaftan kendiniz de kesebilirsiniz. Ben alt tabaka için 5cm eninde teybi elyaftan kestim, üst tabakaya ise 75mm eninde hazır teyp uyguladım.
Epoksi donmuş vaziyette. Dikkat ederseniz fiber teyp artık saydam ve bunun altından beyaz renkli macun görünüyor. Macunun rengi de dolgu maddesinin özelliği. Benim dolgu olarak kullandığım West System Microfibers beyaz bir toz ve kalınlaştırılan epoksinin beyaz renk almasına yol açıyor. Tekne tamamen verniklenecekse, macuna ahşap rengi verebilmek için çok ince ahşap talaşı gibi birşey olan "wood flour" ya da benzeri bir dolgu kullanmanız gerek.
Teknenin bu aşamada balkondan kuşbakışı görünüşü. Geçici ayraçlar görüldüğü gibi sökülmüş vaziyette. D4 için bunları bu aşamada sökmek problem çıkartmıyor ama daha büyük teknelerde bunları bu aşamada sökmek tavsiye edilmiyor. Belki bir yerlerden 2 beygirlik bir motor bulurum diye kıç aynayı 3 tane 6mm parçayı lamine ederek 2cm kalınlıkta yaptım.
Birinden yardım isteyerek ters çevirme zamanı. Henüz çok ağır değil ama benim boyutlarımda biri için büyük. Macunun aralıklardan dışarı akmaması için, kenarları içerden macunlamadan önce dışardan kenar boyunca paket bandı geçmiştim. Donmuş epoksi zor zımparalanan bir malzeme. Bantlama işlemi güzel dış kenarlar elde etmekte epey yardımcı oldu ama yine de dış kenarlarda boşluklar vardı tabii.
Dış kenarlar önce hafifçe zımparalanıp boşluklar macunla dolduruldu ve dıştan da bir kat fiber teyp uygulandı. Bu ve önceki resim dıştan teyp uygulandıktan ve epoksi donduktan sonraki durumu göstermekte. Bu resimde, yine bu aşamada salmanın geçeceği bölümün de kesildiği görülmekte.
Dik ve yapıştır yöntemiyle tekne yaparken en sık yaptığınız iş zımpara. Donmuş epoksinin üzerine yeni bir kat uygulayacağınız zaman zımparalamak zorundasınız. Bunun sebebi yeni katın donmuş epoksi ile kimyasal bağ yapamayıp sadece mekanik olarak tutunabilmesi. Kontrplak yüzeylerini zımparalamak ise epoksinin daha iyi nüfuz etmesini sağlıyor. Ayrıca, üretim esnasında bu yüzeyler yağlanmış olabileceğinden epoksi ile yalıtmadan önce zımparalamak iyi bir fikir.
Tekne dış zırh için, yani elyaf kaplama için hazır. Elyaf uygulamasında kuru yöntem ve ıslak yöntem olarak anılan iki yöntem var. Kuru yöntem daha kolay. Kırışık kalmayacak biçimde elyafı yüzeye yayarak başlıyorsunuz. Daha sonra elyafın üzerine kalınlaştırılmamış epoksiyı elyaf saydam hale gelene kadar yediriyorsunuz. Bunun yapmanın en kolay yolu elyafın ortalarına doğru bir mıktar epoksi döküp İngilizcede squegee denilen kenarı düzgün yarı sert bir plastikle yaymak. Bu işlem esnasında elyafla kontrplak arasında hava kabarcığı kalmamasına dikkat etmek gerek.
Bu resim uygulama anını gösteriyor. Orijinali parlak beyaz olan elyafın orta bölümünün o bölgeye yedirilen epoksi yüzünden nasıl saydamlaştığına dikkat edin. Resimden de görüleceği gibi, elyafın eni bütün gövdeyi kaplamaya yetmemekte. Yani birkaç parça kullanmamız gerek. Bu kötü birşey değil. Birincisi, işi küçük parçalara bölerek daha kolay üstesinden gelinebilir hale getiriyor. İkincisi, parçaları örtüştürerek kaplamanız gerekli. Eğer bu örtüşmeyi panel kenarlarına denk getirirseniz oralarda zırhınız iki kat kalın oluyor.
Daha detaylı bilgiyi fiber elyaf ve teyp bölümünde bulabilirsiniz. Teknenin dışı elyaf parçalarıyla tamamen kaplandıktan sonra elyafın dokusunu doldurup pürüzsüz bir yüzey elde etmek için en az iki kat kalınlaştırılmamış epoksi uygulamanız gerekli. Arada zımpara yapmamak için en iyisi bu katları bir önceki tam kurumadan uygulamak. Resimde teknenin bu işlem tamamlandıktan sonraki hali görülmekte. Dikkat ederseniz yüzey verniklenmiş gibi ve elyaf tamamen saydam. Baş aynadaki mat bölge benim hatamdan. O bölgeden zımpara yapmaya başlamıştım ki resmi çekmeyi unuttuğumu farkettim..
Tekne boyanacağından ya da vernikleneceğinden dolayı (detayları ilerde) boyanın tutunabilmesi için yüzeyi tekrar zımparalamanız gerekli. Zımpara bitince artık boya aşamasına kadar teknenin dışıyla işimiz kalmıyor. Şimdi tekneyi tekrar çevirip oturak, salma kasası gibi şeylerle uğraşabiliriz. Bunlar ufak tefek işler gibi görünmesine rağmen özellikle yelkenli bir teknede inanılmaz zaman alıyor.

 

Önceki sayfa Sonraki sayfa Ana sayfa