3. Adım: Ufak Tefekler

Şimdiye kadar yaptıklarımız işin sadece ufak bir kısmıydı. Özellikle yelken versiyonunu yapıyorsanız teknenin içinde yapacak daha tonla iş var. Önemli işlerden biri oturak ve perdeleri yerleştirmek. Bunların hepsi 8mm kontrplaktan daha önce plana göre kesilmişti. Yerlerine konmaları kolay ama vakit alıyor. İçeriye yerleştirilecek herşey, özellikle de yerçekimi size yardım etmiyorsa, önce geçici olarak tutturulmakta. Sonra da kenarlarına epoksi macun uygulanıp kalıcı olarak yapıştırılmakta. Macunun üzerine fiber teyp kullanmak mümkün, hatta yapıştırılan parça yüke maruz kalacaksa gerekli. Burada karar sizin. Ben örneğin salma kasası bağlantılarına teyp koyarken oturaklara koymadım.

Bu resim salma kasasının hazırlanışını göstermekte. Kasayı kapadıktan sonra içine ulaşmak imkansız olduğundan her tarafı epoksi ile çok dikkatlice yalıtıldı. İç yüzeyleri önce elyafla kaplanıp bunun üzerine üç kat epoksi ile sağlamlaştırıldı. Tekne kumsaldan denize açılacağından salmanın dibe vurması kesin gibi birşey, nitekim birçok kez de vurdu. Salma kasasının bu yüke dayanabilmesi için, kasa yerine oturtulup macunla yapıştırıldıktan sonra macunun üzerine hem içerden hem de dışardan iki kat teyp uygulandı.
Bu resimde ise dümen görülüyor. Planda hem dümen palası hem de salma için pupaya doğru incelen 3/4 inç (19 mm) kalınlığında kontrplak öngörülmekte. Bu kalınlığı 6mm kontrplağı üç kat lamine ederek elde ettim. Uçak kanadı profilindeki biçimi ise 115mm taşlama aletine takılmış zımpara diski ile dikkatlice zımparalayarak sağladım. Taşlama aleti zımpara makinesiyle mümkün olmayan ağır zımpara işleri için son derece gerekli bir alet. Bu resimde ayrıca pompaları takılı vaziyette reçine ve sertleştirici bidonları da görülmekte.
Oturak destekleri ve salma kasası yerleştirilmiş durumda (kenarlarında da beyaz macun açıkça görülüyor). Yumrular (küpeşte kenar çıtaları) kalınlaştırılmış epoksi ile yapıştırılıyor. Bulabildiğiniz bütün işkenceleri toplayın çünkü ahşabı iki boyutta birden kıvırmak, bu bir çıta bile olsa hiç koay değil. .
Yumrular takılı, oturaklar hazırlanıyor. Ankara'da iki parça köpük bulamadım. Bir kompartmanı içini köpük doldurmadan tamamen kapatmak iyi bir fikir olmadığından oturaklara kapak yaparak her yeri ulaşılabilir kıldım. Bu durumda buralara su girmesi kaçınılmaz, nitekim giriyor da. Bunun için oturak desteklerine tahliye delikleri delindi. Bunlardan bir tanesi önceki resimde görünüyor.
3cm x 6cm'lik iki parçayı birleştirerek 6cm x 6cm'lik direği elde ettim. Burada bu iki parça birbirine yapıştırılırken görülüyorlar. Tabii ki sonra uca doğru inceltilecek. Armayı plandakinden değişik yaptım. İlgileniyorsanız arma detaylarına bakabilirsiniz. Ayrıca henüz yerine konmamış başüstü plakasına ve ona delinmiş kare şeklindeki deliğe dikkat edin. Direk bu delikten geçecek. Bu aşamada, daha sonra ulaşılması mümkün olmayan bütün noktaların kalınlaştırılmamış epoksi ile yalıtılması gerekli.
Başüstü ve ev yapımı ıskarmozlar dışında herşey tamam. Dümen palasının profiline dikkat edin. Salma da yerine takılı ve teknenin altından neredeyse yere kadar uzanıyor. Başüstünün yerleştirilmemesinin sebebi direk ıskaçasının henüz yapılmamış olması. Teknenin altı direğin ağırlığını destekleyecek kuvvette değil. Kalınlaştırılmış epoksi içine gömülen birkaç parça kontrplak yükü dağıtarak ıskaça görevi görecek. Direk serbest, yani çarmıhsız olduğundan dibi denizde yerinden çıkmasın diye oraya ayrıca kutu biçiminde birşey de yaptım.
Kutu teknenin altından başüstüne kadar uzanıyor ve iç boyutları direk kalınlığından birkaç mm daha büyük. Bu resimde kıç oturağın üzerinde görülen ağırlıklar epoksi donana kadar onu sabitlemek için. Artık açık, yani ulaşılabilir yüzeyleri epoksi ile yalıtmaya başlayabiliriz. Epoksi donunca zımparalayacağız ve tekne boyaya hazır olacak. İç yüzeyleri elyaf kaplamaya gerek yok.
Bu ve bundan sonraki resmin tekne yapımıyla ilgisi yok. Projenin bu aşamasına geldiğimde tatilimin bir bölümünü tekne üzerinde çalışarak harcamıştım ve eğer yola çıkmazsam tatilin tamamının güme gideceği de belliydi (tekne yapanlar bu hissi gayet iyi bilir). Sadece boya işi kalmıştı ve bunu gittiğim yerde de yapabilirdim. Komşuların yardımıyla boyaya hazır tekneyi Land-Rover'ın üstüne paketledik (teşekkürler beyler)
Tekne bağlanmış ve sarılmış durumda. Direk de seçilebilir. Gitme zamanı. Yanlışlıkla kontrplağa dek zımparalama ihtimaline karşı epoksi götürmek gerek. Ayrıca dolgu maddesi, zımpara aleti, taşlama aleti, çeşitli tip zımpara kağıtları, boya, vernik, fırça, yelken, ıskota halatları, vs. vs. Liste hiç bitmeyecek gibiydi ama neyse ki birşey unutmadım.

 

Önceki sayfa Sonraki sayfa Ana sayfa