Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Bu dersin amacı modern statik AA ve DA motor sürücü sistemlerinin çalışma prensipleri ve tasarımı konusunda Y. Lisans öğrencilerini bilgilendirmek ve onlara çeşitli endüstriyel uygulamalar için sistem seçimi yeteneği kazandırmaktır. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci: Anahtarlamalı güç kaynaklarını (AGK) tanır ve sınıflandırır, Karşılaştığı bir sistem için en uygun AGK seçimi ve tasarımını yapabilir, Değişik topolojilerin birbirine göre avantaj ve dezavantajlarını bilir, Derste öğrendiği teknikleri ve algoritmaları gerçek hayattaki endüstriyel uygulamalarda kullanabilir, AGK alanında güncel gelişmeleri takip edip anlayabilecek bilgi ve vizyona sahip olur. |
Dersin içeriği |
: |
Giriş - Statik DA ve AA sürücüler için temel tanımlar, sınıflandırmalar, 4-çeyrekte çalışma, Mekanik sistem, Mekanik yük karakteristikleri, Dört Çeyrekte sürücü karakteristikleri, hız kontrolü probleminin tanımı, Statik DA motor hız kontrolü, Statik AA motor hız kontrolü, Elektriksel frenleme, Elektrik motorlarına yolverme, Sürücü seçimi, Aralı yükler. |
Kaynaklar |
: |
Dewman, Slemon and Straughen, Power Semiconductor Drives, John Wiley and Sons; Kusko, Solid State DC Motor Drives, The MIT Press; Murphy, Thyristor Control of AC Motors, Pergamon Press Electric Motor Drives: Modeling, Analysis, and Control, Krishnan, Prentice Hall; Bose, Power Electronics and AC Drives, Prentice Hall; Subrahmanyam, Thyristor Control of Electric Drives, Mc Graw-Hill; Rashid, Power Electronics: Circuits, Devices and Applications, Prentice Hall; Mohan, Power Electronics. Converters, Applications and Design, Undeland and; Robbins, 2nd Ed., John Wiley and Sons; Bose, Power Electronics and Variable Frequency Drives, IEEE Press; Lander, Power Electronics, 3rd. Ed., Mc Graw Hill. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Giriş - Statik DA ve AA sürücüler için temel tanımlar, sınıflandırmalar ve 4-çeyrekte çalışma |
2 |
Mekanik sistemler |
3 |
Mekanik yük karakteristikleri |
4 |
Dört Çeyrekte sürücü karakteristikleri |
5 |
Hız kontrolü probleminin tanımı |
6 |
Statik DA motor hız kontrolü - tek fazlı sürücüler |
7 |
Statik DA motor hız kontrolü - üç fazlı sürücüler |
8 |
Ara Sınav |
9 |
Statik AA motor hız kontrolü - Gerilim kontrollü sistemler |
10 |
Statik AA motor hız kontrolü - Frekans kontrollü sistemler |
11 |
Elektriksel frenleme, Elektrik motorlarına yolverme |
12 |
Sürücü seçimi, Aralı yükler |
13 |
Laboratuvarda deneysel uygulamalar - DA sürücüler |
14 |
Laboratuvarda deneysel uygulamalar - AA sürücüler |
15 |
Genel Sınav |
16 |
Genel Sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | | | | | |
2. |
Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | | | | | |
4. |
Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | | | | | |
5. |
Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | | | | | |
7. |
Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | | | | | |
8. |
Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | | | | | |