Zorunluluk |
: |
Seçmeli |
Önkoşul ders(ler) |
: |
- |
Eşzamanlı ders(ler) |
: |
- |
Veriliş biçimi |
: |
Yüz yüze |
Öğrenme ve öğretme teknikleri |
: |
Anlatım, Soru-Yanıt, Sorun/Problem Çözme |
Dersin amacı |
: |
Amaç öğrencilerin sıralanan konular hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır: - Çok-yollu sönümlenme ve gölgelenme ve bunların bit hata olasılığına etkileri, - Çeşitleme ve birleştirme yöntemleri ve bu yöntemlerin çok-yollu sönümlenme ve gölgelenmenin olumsuz etkilerinin azaltılmasına katkıları, - SIMO, MISO ve MIMO yöntemlerinin çok-yollu sönümlenme ve gölgelenmenin olumsuz etkilerinin azaltılmasına katkıları, - Çoklu-erişim iletişimi ve ilgili protokoller. |
Dersin öğrenme çıktıları |
: |
Dersi başarıyla bitiren bir öğrenci çok-yollu sönümlenme ve gölgelenme, çeşitleme ve birleştirme yöntemleri, çoklu anten sistemleri (SIMO, MISI ve MIMO) ve bunların sistem başarımına etkileri, çoklu-erişimli iletişim sistemleri, başarımı ve ilgili protokoller konularında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgileri uygulayabilecek birikime sahip olur. |
Dersin içeriği |
: |
Çok yol sönümlenmeli kanallar: hızlı/yavaş, düz/frekans seçmeli sönümlenme. Sönümlenmeli ve gölgelenmeli kanallarda bit hata olasılığı hesaplanması. Çeşitleme ve birleştirme yöntemleri. SIMO, MISO ve MIMO yöntemleri . Çok erişim iletişimi. TDD ve FDD. Sabit kaynak atanması, talebe dayalı kaynak atanması ve rastgele erişim. ALOHA, CSMA, sorgulama ve andaçlı halka protokolleri. Telsiz erişim protokolleri ve sistemleri. Wi-Max, Wi-Fi, Bluetooth ve Zig-bee. |
Kaynaklar |
: |
Şafak, M., Digital Communications, Ders notları, 2012; Proakis, J., Digital Communications (4th ed.), McGraw Hill, 2000; Sklar, B., Digital Communications (2nd ed.), Prentice Hall, 2001; Goldsmith, A., Wireless Communications, Cambridge University Press, 2005 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar |
Konular |
1 |
Çok yollu sönümlenmeli kanallar. Zamanla değişen kanaller ve bu kanalların istatistiksel tanımı. |
2 |
Çok yollu kanallarda frekans ve zaman seçiciliği. Kanal modeli, dürtü tepkesi. Çok yol yoğunluk profili, evreuyumlu bant. |
3 |
Çok yollu kanallarda zaman seçiciliği. Doppler kayması ve evreuyumlu zaman. Yavaş ve hızlı sönümlenme. |
4 |
Gezgin radyo kanalı. Düz ve frekans seçmeli sönümlenen kanallarda sayısal iletişim. Tırpan (rake) demodulatörü. |
5 |
Çeşitleme ve birleştirme yöntemleri. Verici ve alıcı çeşitlemesi. Makroskopik ve mikroskopik çeşitleme. Zaman, frekans, uzam, açı ve polarizasyon çeşitlemesi. |
6 |
SIMO sistemleri. Çeşitleme birleştirme yöntemleri. Sezim öncesi ve sezim sonrası birleştirme. Seçmeli ve anahtarlamalı birleştirme. Eşit kazançlı be büyül oranlı birleştirme. |
7 |
1. arasınav |
8 |
Sönümlenmeli kanallarda çeşitleme sistemlerinin başarımı. Kanal durum bilgisinin olduğu/olmadığı durumlarda MISO sistemlerinin başarımı. Alamouti yöntemi. |
9 |
MIMO sistemleri. Çeşitleme kazancı, çoğullama kazancı ve dizi kazancı. MIMO kanal kapasitesi. |
10 |
Çoklu erişim iletişimi. TDD ve FDD. Sabit kaynak atanması, talebe dayalı kaynak atanması ve rastgele erişim. Frekans bölmeli çoklu erişim (FDMA), zaman bölmeli çoklu erişim (TDMA) ve kod bölmeli çoklu erişim (CDMA). FDMA, TDMA ve CDMA?nin kapasiteler |
11 |
Rastgele erişim yöntemleri, ALOHA, çerçeveli ALOHA, rezervasyonlu ALOHA, taşıyıcıya duyarlı çoklu erişim (CSMA), ve andaçlı halka. Sorgulama yöntemleri. |
12 |
2. arasınav |
13 |
Telsiz erişim protokol ve sistemleri. WiMax, Wi-Fi, Bluetooth ve Zigbee. |
14 |
Kuyruk kuramı, Erlang-B ve C formülleri. |
15 |
Genel sınava hazırlık |
16 |
Genel sınav |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Program yeterlilikleri |
Katkı düzeyi |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin belirli alanlarında en üst düzeyde bilgi sahibidir. | | | | | |
2. |
Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir. | | | | | |
3. |
Bilimsel literatürü ve alanındaki en son gelişmeleri takip eder, edindiği bilgilerin eleştirel analizini, sentezini, değerlendirmesini yapar ve araştırmalarında etkin biçimde kullanır. | | | | | |
4. |
Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir. | | | | | |
5. |
Özgün araştırma gerektiren projeleri tasarlar, planlar ve yönetir; disiplinlerarası projelerde liderlik yapabilir. | | | | | |
6. |
Bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | | | | | |
7. |
Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar. | | | | | |
8. |
Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir ve topluma aktarır. | | | | | |